Lakritskola

Tips till nyår!
Världens godaste lakritskolor á la Chokladfabriken.
Detta måste ni testa... fick en 10 utav 10 av familjen på julafton. :love:


60 stycken
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
1 dl turkisk peppar
2 tsk smör
200 g mörk choklad

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt utan lock och tills termometern visar ca 120 grader eller tills smeten klarar “kulprovet”. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.
Rör ner smöret och häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 20 x 20 cm. Ställ kolan kallt att stelna. Smält under tiden chokladen (i micro eller vattenbad) och låt den svalna (är den för varm när man doppar kolan i så kan kolan smälta något). Skär eller klipp kolan i bitar.
Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.


Kommentarer
Postat av: Jossan

Låter supergott! Ska testa vid tillfälle :)

2010-01-01 @ 11:23:56
URL: http://josefina.blogg.se/
Postat av: Jilina

Nu får ni ju ta och sluta upp med att fresta mig och min kille haha. Alltid då jag kommer in hit så är det nåt som ser smarrigt ut och som jag måste visa min kille :P.



Jag/vi ska testa på en del av det ni lagt upp här snart. Måste ju bara ta och göra det :D.



Passar på att säga gott nytt år och önska er en underbar fortstättning på det nya året.

2010-01-01 @ 14:01:37
URL: http://www.jilina.se
Postat av: Jessica

Dessa har jag suktat efter ett tag men inte fått gjort. Måste nog prova nån dag!



Hoppas ni får ett bra nytt år!

2010-01-01 @ 18:24:20
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bloggtoppen.se Matbloggstoppen
RSS 2.0