Fläskytterfilé Sambal Oelek

Favorit i repris...
Det här är bland det godaste vi vet. Passar utmärkt till helgen.
Denna gången serverades det ungsbakade rotfrukter till men det är lika gott med ris eller pressad potatis.


4 pers
1 stor fläskytterfilé (fläskfilé eller fläskkotletter)
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
1/2 dl soja
1 msk sambal oelek
1-2 vitlöksklyftor

Putsa fläskfilén och lägg hela köttbiten i en ugnsfast form.  
Blanda ihop alla ingredienser och häll i formen. In i ugnen på 175 grader i ca 1,5 timme. Mot slutet tog vi ut filén ur formen och skivade den. La tillbaka bitarna i såsen och ställde in formen i ugnen igen i några minuter. Om man använder lättvarianter på grädde/creme fraichen som vi gjorde bör man vara lite sparsam på sambal, soy


Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Det där såg riktigt gott ut :)

2009-09-01 @ 07:57:05
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Maskinen

Det här blir det till söndagslunch hemma hos mig idag. Men för min del blir det med ris och en god sallad.



Har fått receptet av Thomas tidigare och satt och kikade lite idag när jag funderade på vad jag skulle äta. =)

2009-09-27 @ 14:46:40
URL: http://s-ahlblom.blogspot.com/
Postat av: CAMILLA & THOMAS

Aaah härligt! Du kommer inte bli besviken ;)

2009-09-27 @ 21:19:00
URL: http://hososs.blogg.se/
Postat av: Matglad

En underbar rätt! Vi brukar skiva fläskfile direkt och hälla såsen över. Bitarna blir riktigt möra och fina. Ett gott tillbehör: Pressa potatis, låt svalna. Bred ut ett lager potatis på kavlad (inte för tunn) smördeg och strö över ost. Rulla ihop och klä med folie. In i frysen ett tag så att den blir lätt att skära i ca 2 cm breda skivor. In i ugnen i ca 20 min så de får fin färg. 200-225 grader är lagom.

2009-10-17 @ 16:40:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bloggtoppen.se Matbloggstoppen
RSS 2.0