Fläskfilé Sambal Oelek

Nu är det söndag igen och vi tänkte unna oss vedugnsbakad pizza från favvostället till middag... ;-)
Igår hade vi däremot besök av några vänner och lagade till denna otroligt goda rätt som gjort succé varje gång vi bjudit på den. Köttet blir väldigt mört och såsen är underbar!! Maten sköter sig själv i ugnen så det är perfekt som bjudmat när man inte har så mycket tid över. Vi gillar när det är lättlagat och enkelt..


4 pers
1 stor fläskfilé (eller fläskkotletter)

3 dl grädde

2 dl creme fraiche

1/2 dl soja

1 msk sambal oelek

1-2 vitlöksklyftor

Putsa fläskfilén och lägg hela köttbiten i en ugnsfast form.  
Blanda ihop alla ingredienser och häll i formen. In i ugnen på 175 grader i ca 1,5 timme. Mot slutet tog vi ut filén ur formen och skivade den. La tillbaka bitarna i såsen och ställde in formen i ugnen igen i några minuter. Servera med ris eller pressad potatis.


Kommentarer
Postat av: Fia

Guud vad gott det lät! Det receptet måste jag testa. Mysig blogg. Kommer kika in då och då :)

//Fia

2009-03-08 @ 17:26:09
URL: http://fiavin.blogg.se/
Postat av: Sabina

Hej! Första gången jag tittar in här men absolut inte den sista. Fin blogg med massa nya (för mig) spännande recept, me like!

Fläskfilé Sambal Oelek har jag lagat många gånger, perfekt bjudmat, snabbt, gott och superenkelt.Rekommenderar den varmt.

Klyftpotatis till är min favorit.

Ha det gott/Sabina

2009-03-09 @ 13:14:48
Postat av: Tina

Hej, du har verkligen många recept i min smak här, har sparat ner några för framtida provning, bla detta receptet.

Titta gärna in på min receptblogg, där borde kunna finnas ett och annat som du kan tänkas gilla :)

2009-03-12 @ 17:09:06
URL: http://www.metrobloggen.se/matbloggen
Postat av: CAMILLA & THOMAS

Tack söta ni, kul att ni gillar det!

Jättekul att ni skriver era bloggar också så vi får roa oss vi med :-) Ha det fint!

2009-03-12 @ 20:48:54
URL: http://hososs.blogg.se/
Postat av: CAMILLA & THOMAS

Och Sabina: Klyftpotatis var ju en toppenidé, det skall vi absolut göra till nästa gång.

2009-03-12 @ 20:57:07
URL: http://hososs.blogg.se/
Postat av: frida

Denna rätt har bloggarna bjudit mig på! Såååååå gott! /Frida

2009-03-19 @ 23:27:38
Postat av: CAMILLA & THOMAS

Frida: Aah just de! Det var en mysig kväll det ;) KRAM

2009-03-20 @ 10:54:25
URL: http://hososs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bloggtoppen.se Matbloggstoppen
RSS 2.0