Chili Con Carne

Idag var det Chili Con Carne på menyn!
Till det serverade vi fullkornsris och en klick gräddfil.
Lite stekt bacon i grytan ger chilin en riktigt god smak :-)



500 g köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika
1 röd paprika
1 förp krossade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
1 paket bacon
1-2 msk kalvfond
3 msk chilisås
2 msk ketchup

½ tsk sambal olek
salt, svartpeppar, chilipulver och cayennepeppar efter behag

Grovhacka löken och paprikorna. Fräs detta i smör i en större gryta och pressa i vitlöken.

Stek under tiden baconet som klippts eller skurits till mindre bitar. Lägg över baconet i grönsaksblandningen. Häll på krossade tomater och vita bönor.
Stek köttfärsen i det matfett som blivit kvar i stekpannan efter att du stekt baconet. Lägg över i grytan.

Smaksätt med kalvfond, chilisås, ketchup och kryddor efter eget behag. Låt småputtra ca 5-10 minuter.


Kommentarer
Postat av: Annelie

Hej, jag vart nyfiken på eran Chilicorncarne..



Är den så där riktigt mustig, jag har såå svårt att få den så där Mmm... riktigt god och stark.

Är eran det..??

Iofs, kan jag ju prova, men jag tänkte bättre och fråga... L



Ha det så bra.. // Annelie



PS. Hittade hit genom Kryddburken´s sida DS.

2009-02-18 @ 12:11:36
URL: http://minegen65.blogspot.com
Postat av: CAMILLA

Välkommen Annelie :)

Jag tror jag förstår vad du menar med mustig, har ätit en riktigt god chili con carne på restaurang en gång.. har också svårt att få till den där riktiga känslan, men detta receptet är vädligt gott tycker vi. Det blir matigt och bra med alla ingredienserna och baconen ger som sagt en god smak. Sen kan man ju alltid ha i lite mer kryddor!

Vore kul att se va du tycker om du gör den...



Ha det fint!

2009-02-18 @ 16:19:00
URL: http://hososs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bloggtoppen.se Matbloggstoppen
RSS 2.0