Kreolsk Gryta

Har ni testat att laga Kreolsk Gryta med fläskfilé och het korv någon gång?
Himla gott och smakrikt. Rekomenderas varmt...



ca 6 portioner
900 gr fläskfilé
3 st kabanosser eller annan valfri kryddig korv
2 st röda paprikor
1 liten burk syltlökar
1 liten burk cornichons
1-2 dl svarta oliver
vitlöksklyfta/klyftor efter behag
smör
salt & svartpeppar
vetemjöl att reda av med
5 dl matlagningsgrädde

Skär fläskfilén i centimetertjocka skivor som du bultar ut lite lätt.
Skär korven i skivor.Strimla paprikan. Sila av syltlök, gurka och oliver.
Fräs snabbt upp korven i en gryta. Ta upp den.
Bryn fläskfilén, salta och peppra. Pressa ner vitlök och pudra över mjölet.
Lägg i korven, vänd ner paprika, syltlök, gurka och oliver. Häll på grädden.
Låt puttra svagt i ca fem minuter.
Serveras med pressad potatis eller ris och en grönsallad.


Kommentarer
Postat av: Karin W.

Gammal goding från 70-talet, tror jag. Mitt recept fanns i Allt Om Mat. Lite spad från syltlöksburken smakar gott att blanda i också.

2010-05-17 @ 13:22:05
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Postat av: matilda

delta gärna i min tävling :)

2010-05-17 @ 22:07:47
URL: http://hejbus.blogg.se/
Postat av: Kobbe

Har länge varit sugen på att testa denna maträtt och tack vare ert förenklade recept så gjorde jag det igår. Jag halverade ert recept och ändå blev det till fyra personer. Hur många personer var ert recept beräknat till?

Tack för en bra blogg :)

2010-05-18 @ 07:22:13
Postat av: CAMILLA & THOMAS

Hej Kobbe!



Receptet var menat till 4-6 portioner men vi fick en hel del över. Skall ändra uppe i receptet, tack för att du sa till.



Hoppas det smakade bra ;)

2010-05-18 @ 08:23:21
URL: http://hososs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Bloggtoppen.se Matbloggstoppen
RSS 2.0